U bent hier: Ad Latjes Home Page > Radio interview met Ad Latjes door Maartje van Weegen Aanverwante pagina's: -- Scroll naar beneden indien nodig


    Radio interview met Ad Latjes door Maartje van Weegen
    25 April 1997 op Radio 1

    Klik hieronder op het rechtse pijltje om te luisteren. (Flash nodig. Geen Flash? Klik hieronder)
        Beluister dit interview in 'n andere speler (mp3, 52 Mb)
    In dit radio interview wordt bijna 16 jaar na het einde van Reisburo Ad Latjes (October 1981) teruggeblikt op de opkomst, de groei, het hoogtepunt en de omstandigheden die leidden tot de ondergang van het meest beroemde reisburo dat Nederland ooit gehad heeft.
    Dit interview vond plaats 13 jaar nadat Ad Latjes in 1984 op het Damrak in Amsterdam opnieuw was begonnen met Malibu Travel.     De 3 rechtszaken die Ad Latjes aanspande tegen KLM vonden plaats van 1988 tot 1996.
    Sinds februari 1995 is Ad Latjes als eerste Nederlandse reisagent actief op internet.     Omdat deze internet activiteiten steeds meer tijd vergden en succesvoller werden heeft Ad Latjes in 1997 Malibu Travel opgeheven.
    Titel: UIT HET NIEUWS
    Uitzenddatum: 25 April 1997 op Radio 1 door NPS
    Tijdsduur: 56 minuten, 06 seconden

    Samenvatting:
    Wekelijks vraaggesprek met een persoon die gedurende lange tijd in het nieuws was.
    Deze aflevering een gesprek met Ad Latjes, de touroperator die in de jaren '70 van de
    20ste eeuw vliegreizen ver beneden de marktprijzen aanbood.

    Ad Latjes vertelt over hoe hij touroperator is geworden via bemiddeling voor werk in
    het buitenland, de sterke daling van de prijzen van vliegtickets als gevolg van
    het in gebruik nemen van zeer grote vliegtuigen, zijn aanvaring met de KLM omdat
    deze vliegmaatschappij van mening was dat Latjes de buitenlandse markt verpestte,
    de weigering van het garantiefonds ANVR om Latjes' reisorganisatie toe te laten,
    zijn faillissement doordat de ABN-bank in opdracht van de KLM een krediet introk.

    Ad Latjes noemt daarbij de naam van president-directeur Orlandini van de KLM.
    Vervolgens vertelt hij over zijn carnavalshit, de wijze waarop de prijzen van
    vliegtickets worden vastgesteld, de goedkope tickets van vliegmaatschappij easyJet,
    zijn nieuwe bedrijf European Travel Network dat niet alleen goedkope vliegtickets
    maar ook hotelovernachtingen verkoopt.

    Met fragmenten uit het carnavalslied van Ad Latjes, een
    repetitie daarvan en uit het televisieprogramma BGTV.

    Geinterviewde persoon: Ad Latjes
    Interviewer: Maartje van Weegen

    Trefwoorden: faillissementen, horeca, luchtvaart, muziek, reisbureaus,
    reizen, toerisme, vliegtuigindustrie, Sergio Orlandini, ABN Bank, ANVR,
    carnaval, easyJet, KLM



    Ad Latjes in de Playboy August 1990
    Ad Latjes in de Playboy August 1990
        Lees hier het volledige Playboy interview